Miks on vajalik lastele kombeid õpetada?
Viisakas käitumine ei ole kaasasündinud; see on oskus, mida laps peab õppima. Sinul on kohustus õpetada oma väikesele lapsele, kuidas on ühiskonnas viisakas käituda. Järgnev on sulle juhtnööriks, kuidas kasvatada viisakat ja sõbralikku last, kes tunneb ennast koduselt igas sotsiaalses situatsioonis.
Kommete õppimise aluseks on teiste inimeste tunnete mõistmine. Umbes 1,5-aastaselt hakkab laps mõistma, et teistel inimestel on temaga sarnased tunded. See on õige aeg lapsele õpetada, kuidas tema käitumine teisi mõjutab. Seda on lihtsam öelda kui teha!
Viisakas käitumine toetab su lapse sotsiaalset arengut. Eksperdid ütlevad, et lapsed, kellele ei ole õpetatud varakult vajalikke kombeid, ei tule alati toime ka erinevates sotsiaalsetes situatsioonides. Mängukaaslane, kes jätab ütlemata „vabandust“, ei solva tõenäoliselt sellega teist last, kuid ta ei meeldi teistele siis, kui ei suuda jagada ega kordamööda mängida.
Kommete õppimine on elukestev haridus. See ei juhtu üleöö, sa pead võtma rahulikult. Kaheaastasele lapsele on eakohane ühe sotsiaalse oskuse tutvustamine kuus. Näiteks õpeta laps ütlema „tere“ inimesele, kes tema poole pöördub. Kui laps seda teeb, premeeri teda kiitusega – see muudab protsessi kõigi jaoks meeldivaks. Samal ajal on oluline hoida oma ootused reaalsed.
Sinu käitumine on oluline! See tähendab, et kui sa palud kellelgi endale soola ulatada, ütle ka „palun“ ja „aitäh“. Lastega koos autos sõites proovi jälgida enda tegevusi ja emotsioone, mis liiklus võib sinus esile tuua.
Mida lapsele õpetada?
Lauakombed
Mida oodata: 3-aastane laps on võimeline sööma kahvli ja lusikaga, istuma laua ääres püsivalt 15-20 minutit ning pühkima suud salvrätiga.
Mida teha: Väikelapseeas paku lapsele toitu väikeselt, mitte-purunevalt taldrikult, julgusta teda kasutama söögiriistu. Ära luba lapsel toitu visata, öeldes talle: „Me ei viska toitu põrandale. Kui sa enam ei soovi, palun ütle, et sa ei soovi.“
Palun ja aitäh!
Mida oodata: 1,5-aastane laps võib „palun“ ja „aitäh“ öelda, kuid ei pruugi nende sõnade reaalsest tähendusest alati aru saada. Umbes 2,5-aastaselt õpivad lapsed neid sõnu situatsiooniga siduma.
Mida teha: Kui sinu laps ei ole harjunud nende sõnade ütlemisega, suuna last vaikselt, öeldes: „Mida me ütleme, kui keegi meile midagi kingib?“ või „Mida me ütleme, kui keegi meile magusat pakub?“
Jagamine
Mida oodata: Umbes 2-aastaselt hakkab laps mõistma jagamise ja kordamööda mängimise mõistet, mis aga ei pruugi talle meele järgi olla.
Mida teha: Julgusta oma last mänguasju jagama. Näiteks anna talle kaks sarnast mänguasja ning soovita tal teist oma sõbrale pakkuda.
Vabandamine
Mida oodata: Kuigi 1,5-aastasel väikelapsel on arusaamad empaatiavõimest olemas, ei mõista ta täpsemalt, miks peab kellegi käest vabandust paluma. Umbes 2,5-aastaselt mõistavad lapsed selle vajadust, kuid nad võivad olla oma tegevustest liiga haaratud, et vabandamisega ise hakkama saada.
Mida teha: Kui su laps võtab mängukaaslaselt ära mänguasja, ütle, et see tegevus ei ole õige, ning rõhu tema empaatiale. Ütle: „Me ei löö, löömine on valus.“ Seejärel palu tal vabandust paluda: „Kui me kellelegi haiget teeme, ütleme vabandust.“
Rääkimine
Näpunäited viisaka vestluse põhireeglite õpetamiseks:
- Vaata silma inimesele kellega sa vestled.
Soovitus: Ütle oma lapsele, et ta prooviks aru saada, mis värvi on temaga vestleva inimese silmad.
- Vasta, kui sinult küsitakse küsimusi.
Soovitus: Vihja vaikselt lapsele, et ta räägiks. Anna talle teada, et võib vastata ka „ma ei tea“.
- Ära räägi enne, kui teine inimene on rääkimise lõpetanud.
Soovitus: Julgusta olema kannatlik, paludes lapsel enne rääkima hakkamist viieni lugeda.
- Ära sega vahele, kui see ei ole hädavajalik. Kui pead seda siiski tegema, ütle „vabandust“.
Soovitus: Mõelge välja mingi signaal (näiteks nimetissõrme tõstmine), mida su laps saab kasutada, et näidata sulle, kui ta sind vajab.
Kas ja kuidas reageerida ebasobivatele tegevustele või sõnadele?
Kui su 2,5-aastane laps nokib tihti nina, siis see on eakohane. Kui sa näed, et ta hakkab nina nokkima, paku talle salvrätti. Ära tee sellest suurt numbrit. Väikelapsed katsetavad piire, proovides aru saada, millest nad pääsevad puhtalt ning millest mitte. Pettumuse väljanäitamine võib tekitada sinu lapses suuremat soovi sobimatut tegevust jätkata.
Kui su laps õpib alles potil käima, on sellega seotud ebaviisakad sõnad kerged tulema. Võid lapselt asjalikult küsida, kas ta soovib potile minna. Kui vastus on eitav, jätka oma tegevustega. Kui sa ei reageeri lapse sõnadele väga tugevalt, ei saa laps sinult piisavalt tähelepanu ning lõpetab nende ütlemise.
Järjepidevus on oluline. Heade kommete omandamine nõuab palju harjutamist ja kinnistamist. Veendu, et sina ja su partner julgustaksite sama käitumist ning kutsuksite mittesoovitud käitumise puhul last korrale. Kui su partner laseb lapsel söömise ajal toiduga mängida (näiteks seda visata), aga sina ei lase, ajab see lapse segadusse ning ta ei ole kindel, mida temalt oodatakse.
Head kombed on head harjumused. Viisakas käitumine on eluviis ning ei loe vaid see, kuidas sa käitud väljaspool kodu. Oluline on alustada nii vara kui võimalik, et head kombed muutuksid millekski, mida laps teeb automaatselt. Kõik algab kodust!
Allikas: Isadora Fox, Parents; tõlkinud ja kohandanud Varajase Kaasamise Keskus; pildid Pexels / Anastasia Shuraeva