Arengutase 5-aastaselt
Liikumine
- Seisab ühel jalal kümme sekundit või kauem
- Hüppab, teeb kukerpalli
- Kiigub ja ronib
- Võib osata jooksu ajal samme vahele jätta ja keksida
Peenmotoorika
- Kopeerib kolmnurka ja teisi geomeetrilisi kujundeid ning mustreid
- Joonistab inimesele keha
- Oskab kirjutada mõnda tähte
- Paneb ennast riidesse ja võtab riidest lahti ilma abita
- Kasutab kahlit, lusikat ja (vahel) nuga
- Kasutab iseseisvalt tualetti
Keeleline areng
- Suudab meenutada osa kuuldud jutust
- Kasutab viiesõnalisi ja pikemaid lauseid
- Jutustab pikemaid lugusid
- Oskab öelda oma nime ja aadressi
Kognitiivne areng
- Oskab loendada kümneni või rohkem
- Nimetab õigesti vähemalt neli värvi
- Mõistab aja kontseptsiooni paremini
- Teab ja oskab rääkida igapäevastest asjadest (kodumasinad, toit, raha)
Sotsiaalne ja emotsionaalne areng
- Tahab sõpradele meeldida
- Tahab sõprade moodi olla
- On varasemast rohkem valmis reeglitega nõustuma
- Naudib laulmist, tantsimist ja näitlemist
- Näitab välja suuremat iseseisvust
- On teadlik seksuaalsusest
- Suudab reaalsust fantaasiast eristada
- On vahel väga nõudlik ja vahel innukalt koostööaldis
Millal muretseda
Võtke ühendust lastearstiga, kui teie koolieelik selle arengutaseme lõpuks järgnevaid märke ilmutab:
- Esineb äärmiselt hirmunud või kartlikku käitumist
- Esineb väga agressiivset käitumist
- Ei suuda vanematest ilma suure protestita eralduda
- Tähelepanu hajub kergesti ja laps ei suuda ühele tegevusele keskenduda rohkem kui viis minutit
- Ei ole eriti huvitatud teiste lastega mängimisest
- Keeldub inimestele reageerimast või reageerib ainult pinnapealselt
- Mängib harva fantaasia- või jäljendusmänge
- Näib suurema osa ajast õnnetu või kurvana
- Ei osale erinevates tegevustes, eelistab samu tegevusi
- Väldib teisi lapsi ja täiskasvanuid või tundub ükskõikne
- Ei väljenda erinevaid emotsioone
- Esineb raskusi söömise, magamise või tualetis käimisega
- Ei suuda eristada fantaasiat ja reaalsust
- Tundub ebatavaliselt passiivne
- Ei mõista kaheosalisi korraldusi ja kohasuhteid (“Pane tass laua peale”; “Võta pall diivani alt.”)
- Ei suuda korrektselt öelda oma ees- ja perekonnanime
- Ei kasuta kõnelemisel õigesti mitmust ega minevikuvormi
- Ei räägi oma igapäevastest tegevustest ja kogemustest
- Ei suuda ehitada torni kuuest kuni kaheksast klotsist
- Tunneb ennast rasvakriiti käes hoides ebamugavalt
- Tal on raskusi riiete seljast võtmisega
- Ei oska hambaid korralikult pesta
- Ei oska käsi korralikult pesta ja kuivatada
Tagasi – Arengutase 4-aastaselt
Algne artikkel “Juhised vanematele väikelaste arengueesmärkide jälgimiseks”