fbpx
ühelt tegevuselt teisele

Kuidas aidata lapsel minna üle ühelt tegevuselt teisele?

Jätk artiklile: “Miks on lastel keeruline minna üle ühelt tegevuselt teisele?”

Paljudel lastel on keeruline minna üle ühelt tegevuselt teisele ning sagedasti kutsub üleminek esile erinevaid reaktsioone (jonni- ja vihahood, venitamine jne).  On erinevaid viise, kuidas lapsevanem saab lihtsustada üleminekuid ühelt tegevuselt teisele ning vältida probleemset käitumist. Iga laps on erinev ning iga lapse jaoks toimib oma nipp – võib minna aega enne, kui leiate oma lapse jaoks kõige sobivamad nipid.

Järgnevad nõuanded on kasulikud kõikidele lastele, kuid ATH diagnoosi, ärevuse, autismi või sensoorse töötlemise häirega laste jaoks eriti kasulikud ning võivad aidata teha vahet heal päeval ja halval päeval. Aja jooksul jõuate eduni.

Rutiinid

Kui laps „ei taha“ üleminekuid, sest talle meeldib järjepidevus, rutiin ja struktuur, siis tulebki alustada erinevate rutiinide ja struktuuride loomisega. Iga päev toimuvatel üleminekutel (näiteks telefoni väljalülitamine voodisse minekuks) võib järjepidevate rutiinsete tegevuste kasutamisel olla suur mõju. Näiteks võib tunduda, et magamamineku rutiin (hambapesu, unejutt, voodisse minek) on mõeldud väikelastele, kuid õhtuse rutiini olemasolu võib olla rahustav ja kasulik ka vanematele lastele (ja ka täiskasvanutele).

Päevakava ja aeg

Laste jaoks on oluline teada, mis päeva jooksul juhtuma hakkab ja mida neilt oodatakse. Soovituslik on hommikul päevakava koos läbi arutada. Ühelt tegevuselt üleminekuks teisele kasuta kella ja aja ütlemist. Enne igat järgmist tegevust anna lapsele teada, kui palju on tal aega poolelioleva tegevuse lõpetamiseks (nt. hommikusöögi lõpetamiseks on aega 20 minutit, siis 10 minutit ja siis 5 minuti pärast hakkame kooli minema). See võimaldab lapsel järgmiseks sündmuseks/tegevuseks valmis olla.

Teemaga seostuvad meie blogis mitmed põhjalikuma sisuga artiklid. Jagame teile viiteid.

Näiteks päevakava loomise kohta loe pikemalt siit: „Miks vajavad lapsed rutiini ja kuidas luua päevakava?”

Taustamuusika kasutamine

Eriti tõhus võib taustamuusika kasutamine olla väikelaste rutiinide rakendamiseks ja üleminekute hõlbustamiseks. Praegu on võimalik leida erinevaid laule, mis sobivad mitmesuguste olukordadega. Näiteks hambapesu laul, riidesse panemise laul jne. Kasutage erinevaid laule tegevuste taustaks (eriti tõhusalt võivad taustalaulud mõjuda nende tegevuste juures, mis ei ole lapse meelistegevused).

Visuaalide kasutamine

Paljud lapsed saavad suurt tuge visuaalsetest vihjetest. Sõnad kaovad kohe pärast nende ütlemist, kuid visuaalid jäävad ajas ja ruumis kestma. Visuaalid suunavad ja hoiavad endal tähelepanu, võimaldavad rohkem aega info töötlemiseks ja aitavad meenutada. Visuaale on soovituslik kasutada juba päevakava paika pannes, tegevuste juures kasutada kella.

Loe lisaks: „Miks ja kuidas kasutada erinevaid visuaalseid abivahendeid?“.

Varajase Kaasamise Keskuse spetsialistide välja töötatud visuaalseid abivahendeid saad tellida meie e-poes

     

Silmside ja tähelepanu

Selleks, et järgmise juhise/korralduse andmine oleks tõhus, on vajalik saavutada lapse täielik tähelepanu. Lapse tähelepanud saamiseks ei piisa kaugelt hõikamiseks. Minge lapse juurde, kükitage silmade tasandile ja looge silmside. Nii saate olla kindlad, et teie öeldu jõuab lapseni. Vanemate laste puhul piisab sellest, kui istute nende kõrval, puudutate kätt/õlga või palute neil korrata, mida olete just öelnud.

Loe lisaks: „Kuidas anda lastele selgeid juhiseid?“.

Preemiate kasutamine

Preemiate kasutamine võib olla tõhus erinevas vanuses lastele ja erinevate murede korral. Preemiaks võivad olla kleebised, suupisted või punktisüsteem, mis toob kaasa käegakatsutava hüve. Võimalik on kasutada erinevaid „tasustamissüsteeme“ ja kui lapsel tekib harjumus sujuvalt minna üle ühelt tegevuselt teisele, võite selle järk-järgult kaotada.

Asjakohased tagajärjed

Kui üleminek ühelt tegevuselt teisele ei lähe hästi, soovitavad psühholoogid pöörata sellele pigem vähem tähelepanu, mitte olukorda eskaleerida. Kui aga lapse käitumine on ebasobiv, tuleb kasutada selle käitumise jaoks sobivat tagajärje, et laps mõistaks, et tema käitumine ei ole aktsepteeritav.

Kiitmine

Õppige märkama ja ära tundma neid hetki, kui üleminek on sujunud hästi ja kiitke last selle eest. Olge entusiastlikud öeldes „see oli suurepärane ja meeldis mulle väga, kuidas sa kohe iPadi kinni panid ja hambaid pesema hakkasid – nüüd jääb meil rohkem aega unejutu lugemiseks“. Olge oma kiituses konkreetne.

Õige toe ja suunamisega õpivad lapsed „käike vahetama“ ilma virisemise, viha- ja jonnihoota.

Allikas: Katherine Martinelli, Child Mind Institute. Tõlkinud ja Eesti oludele kohandanud Varajase Kaasamise Keskus. Pildid Unsplash.