Kuidas kasutada erinevaid visuaalseid tahvleid?
Jätk artiklile “Miks on kasulik kasutada erinevaid visuaalseid abivahendeid?”
„Enne/ pärast” tahvlid
- Õpetatavad sündmuste loogilist järjekorda (nt „Enne korista tuba, siis pärast saad välja minna“).
- Need on visuaalselt selged samm-sammulised juhised.
- Abistavad lapsel õppida oskuseid, mis on vähem eelistatud, sest nad teavad, et nendele järgnevad meelistegevused.
Kuidas kasutada “enne/ pärast” tahvleid?
- „Enne” pilt on alati tegevus, mida soovite, et laps harjutaks või õpiks tegema, näiteks ülemineku või oskuste õppimise tegevus.
- „Pärast” pilt annab lapsele motivatsiooni “enne” tegevuse tegemiseks, sest see on tegevus või asi, mida laps tõeliselt naudib.
- Näidake „Enne/ pärast” tahvlit oma lapsele ja nimetage ning osutage piltidel olevatele tegevustele.
- Juhendage last järjestuse täide viimisel.
Valikutahvlid
- Annavad teavet, millised võimalused on saadaval.
- Saab kasutada lapse mänguhuvide laiendamiseks.
- Suunavad last tegema otsust või valikut.
- Selgitavad kõnekeelt.
Kuidas kasutada valikutahvleid?
- Kui soovite kasutada valikutahvlit, et lapse mänguhuve laiendada, siis valige mõned pildid tegevustest, mida tema ise tavaliselt ei valiks.
- Kui proovite oma last julgustada iseseisvalt valikuid tegema, siis asetage pildid tegevustest või mänguasjadest, mis talle juba meeldivad ning pildid mitte-eelistatud tegevustest – nii saate olla kindel, et ta teeb iseseisvalt valiku.
- Alustage kahe pildi lisamisest alusele, mida teie laps võiks valida, ning järk-järgult võite lisada pilte juurde.
- Teie laps võib oma valikut väljendada häälitsedes, verbaalselt või žestikuleerides.
- Andke oma lapsele näidatud valik (nt tegevus, ese, toit), et koheselt tugevdada valikute tegemist.
Klassiruumis on kahte erinevat tüüpi tegevuste valikutabelid:
Kõigile – see koosneb tavaliselt alusest, kus on tegevuste taskud, kuhu iga laps saab panna oma nimekaardi just selle tegevuse juurde, mida ta teha sooviks. Sellel on tegelikult palju erinevaid võimalusi. Alusel peaks olema nii palju takjas-tüüpi kinnitusi, kui palju lapsi igas klassiruumi osas mängida saab. Võimalus on ka näiteks see, et igal lapsel on omanimeline tasku, kuhu sisse saab panna hoopis tegevuste kaarte. Mõned õpetajad kasutavad sellist metoodikat, et iga laps valib tegevuse hommikuringi lõpus. Teised õpetajad aga lasevad lastel terve päeva jooksul liigutada oma nimekaarti siis, kui muutub nende tegevus.
Individuaalne – tahvlil on näha mõned võimalikud tegevused. Valikud tehakse selle järgi, et oleks võimalik laiendada lapse mängurepertuaari (sellepärast on välja toodud mõned sellised tegevused, mida tavaliselt ei valita) või juhtida tähelepanu olemasolevatele valikuvõimalustele (seetõttu valitakse tegevusi, mis talle ka meeldivad). Kui laps õpib alles valikut tegema, siis võiks valikute tegemisel olla esindatud ka mitte-eelistatud tegevused, et olla kindel tema valiku tegemisel. Laps võib oma valikut väljendada häälega, verbaalselt või žestikuleerides. Et kinnistada valiku tegemist, peaks laps saama kohe oma valitud tegevust teha.
Hommikuringi laulutahvlid
- Pakuvad võimaluse teha valik iseseisvalt.
- Aitavad hoida tähelepanu.
- On tervikliku ja korduva keelekasutusega.
- Arendavad lapse võimet mõista ning kasutada keelt.
Kuidas kasutada lauluvaliku tahvleid?
- Leidke ese või pildid, mis vastavad mõnele lapse lemmiklaulule.
- Tehke tahvel, millele saaks kinnitada teibi või takjapaelaga esemeid ja/või pilte.
- Nimetage tahvlil olevad laulud ning küsige, millist ta soovib: „Kas soovid „Mutionu pidu” või hoopis „Kes aias”?”
- Kui laps ei räägi, saab ta valiku teha silmapilgutuse, näitamise või žestikuleerimise abil.
- Kui laps räägib, saab ta valiku teha, öeldes laulu nime.
- Eemaldage ese või pilt tahvlilt ning hoidke seda üleval, kui laps laulab.
- Keerake see tagurpidi või pange ära, kui laul on lõppenud.
Proovige mõnda nendest visuaalsetest abivahenditest kasutada kodus või klassiruumis, et aidata lapsel paremini mõista ning suhelda teistega.
Allikas: Hogdon, L. (1995). Visual Strategies for Improving Communication. Quirk Roberts Publishing; tõlkinud Varajase Kaasamise Keskuse eripedagoog Kati Helmeste-Riet; visuaalid Varajase Kaasamise Keskus, ARASAAC (https://www.arasaac.org)